Studio Afrika
Aflevering 3

Abdelkader Benali & Nardo Brudet

Met aflevering drie van de video- en podcastreeks Studio Afrika zoomen we in op de tentoonstelling ‘Door de lens van’, een samenwerking met World Press Photo. Conservator fotografie Liesbeth Ouwehand neemt onze gasten Abdelkader Benali en Nardo Brudet mee langs enkele interessante fotoseries.

Wil jij naar aanleiding van deze podcast de tentoonstelling en bijbehorende verhalen zelf ervaren en bespreken? Reserveer je ticket dan via deze pagina, tot snel!

Aflevering 3: Abdelkader Benali & Nardo Brudet

Met een rondgang door de tentoonstelling ‘Door de lens van’, is het thema van de podcast al bijna te raden: fotografie. En toch voegen we daar nog iets aan toe. De series die uitgelicht en besproken worden hebben namelijk ook allemaal iets te maken met beeldvorming.

Daar praten we over met Abdelkader Benali. Schrijver in de eerste plaats, journalist, presentator, sportman (Zevenheuvelenloop finisher onder het uur!) en hobbyfotograaf in de tweede. Zijn enthousiasme voor fotografie blijkt al snel, wanneer hij met zijn Leica M6 TTL camera het museum binnenstapt. Op zijn Instagram vind je enkele van de prachtige zwart-wit opnames die hij hiermee maakt. Als één van de bekendste schrijvers van Nederland zit Abdelkader niet stil. De inkt is nog maar net droog, of hij is alweer bezig met een volgende publicatie. Zijn bibliografie is enorm en bestaat uit onder meer (bekroonde) romans, gedichten en toneelstukken.

Ook te gast is Nardo Brudet. Een doorgewinterd fotograaf die met zijn werk mensen uitdaagt. Recht voor zijn raap met het hart op de tong. Zijn foto ‘Happy Room’, uit de serie ‘Slaves Of Holland’, is te zien in de vernieuwde vaste opstelling van het Afrika Museum.

Lees hier meer informatie over de tentoonstelling ‘Door de lens van

Luister de podcast hier:

Waar gaat het over

In de tentoonstelling ‘Door de lens van’ is het werk te zien van zeventien hedendaagse fotografen uit Afrika. De fotoseries zijn geselecteerd uit de African Photojournalism Database. Een initiatief van World Press Photo en Everyday Africa. Internationale media put uit deze database om zo meer zichtbaarheid te creëren voor fotografen van het Afrikaanse continent. Het zorgt voor meer exposure voor fotografen en een realistischer beeld van het continent.

Conservator fotografie Liesbeth vertelt de uiteenlopende verhalen bij enkele fotoseries, waarna Abdelkader en Nardo hun gedachten hierover bespreken.

Eerste stop: de serie Un/Settled van Sydelle Willow Smith. Deze Zuid-Afrikaanse fotografe groeide op in de jaren vlak na de apartheid. Na bijna 30 jaar gevangenschap, werd Nelson Mandela in 1990 vrijgelaten en kwam er een eind aan de apartheid. Un/Settled is een documentair project dat de geschiedenis, privileges en reflecties op de identiteit van wit Zuid-Afrika onderzoekt. Het project reflecteert op het actuele gevoel van ergens thuishoren in relatie tot het verleden van kolonialisme.

De rondleiding vervolgt bij wat in de wandelgangen ‘het natuurstraatje’ genoemd wordt. Een lichte kamer in de tentoonstelling waar twee series te zien zijn. ‘Terminus of Cyclones’ van G. Rijasolo (Madagaskar) en ‘Zanzibar’s Seaweed Farmers’ van Khadija Farah (Kenia). Twee series die Abdelkader en Nardo esthetisch oogstrelend vinden. De kleuren maken je blij en je zou er zo naartoe willen. Maar naarmate je beter kijkt, blijkt het onderwerp uiterst serieus te zijn. Klimaatverandering zet mensen, industrieën en landen ontzettend onder druk.

Tot slot wordt de serie ‘Casablanca, Not the Movie’ van Yassine Alaoui Ismaili (Marokko) besproken. Stoere straatfotografie van ‘zijn stad’. Het beeld wat mensen van Casablanca hebben is vaak gebaseerd op een bekende film of een reisgids. Yorias probeert die clichébeelden met deze serie te nuanceren. Abdelkader is in Marokko geboren en komt er nog vaak. Ook hij is op zoek naar de fijne kneepjes van de straatfotografie.